Nasazení nových elektrických a motorových jednotek na železničních tratích v Královéhradeckém kraji

Nové elektrické a motorové jednotky poskytnou cestujícím vysoký komfort dopravy a zlepší kvalitu Veřejné dopravy Královéhradeckého kraje. České dráhy do nových jednotek pro Královéhradecký kraj investují zhruba 4 miliardy korun.

Elektrické jednotky RegioPanter

Pro zajištění dopravní obslužnosti Královéhradeckého kraje budou provozovány elektrické jednotky RegioPanter v počtu čtyřech třívozových (EMU 240) a třech dvouvozových (EMU 160). Výrobcem těchto jednotek je skupina Škoda Transportation.

Elektrické jednotky RegioPanter jsou nízkopodlažní a bezbariérové. Umožní komfortní přepravu osob na invalidním vozíku, nechybí prostor pro kočárky a jízdní kola. Jsou vybaveny Wi-Fi, kamerami, možností dobíjení cestovní elekroniky jako jsou mobily, notebooky nebo tablety ze zásuvek nebo USB portů. Vlaky disponují dobíjením elektrických invalidních vozíků a jsou vybaveny moderním audiovizuálním informačním systémem.

Elektrické jednotky RegioPanter jsou určeny pro provoz na obou českých napájecích systémech 3 kV DC a 25 kV AC. Kapacita třívozové jednotky EMU 240 bude až 240 sedících cestujících a dvouvozové EMU 160 bude 140 míst k sezení. Maximální rychlost vlaků bude 160 km/h a vybaveny budou nejmodernějším evropským zabezpečovacím zařízením ETCS.

Elektrické jednotky RegioPanter jsou schopné rekuperovat - tzn. že při každém brzdění do stanice nebo při jízdě po spádu jejich motor přeměňují kynetickou energii na elektrickou, kterou vracejí do trakčního vedení, kde ji mohou využít jiné vlaky. Díky tomu jsou elektrické soupravy úsporné a spotřebují méně energie. Navíc mohou využívat elektřinu vyráběnou z obnovitelných zdrojů.

Motorové jednotky RegioFox

Na větší části železničních tratí s nezávislou trakcí budou provozovány dvoudílné motorové jednotky RegioFox ř. 847 (DMU 120), které vyrábí společnost Pesa Bydgoszcz.

Motorové jednotky RegioFox jsou vybaveny nízkoemisními motory Rolls-Royce, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Splňují aktuální nejpřísnější železniční emisní normy Stage V. Kromě klasické nafty mohou využívat nejnovější generaci biopaliv HVO.

Nabízená kapacita motorových jednotek je 106 míst k sezení ve 2. třídě a 9 míst v 1. třídě.

Motorové jednotky RegioFox nabízí díky své nízkopodlažnosti a bezbariérovosti pohodlné cestování všem lidem bez ohledu na věk a možnosti jejich pohybu. Jsou vybaveny pohodlnými sedačkami a velkým množstvím prostoru pro uložení zavazadel, kočárků nebo jízdních kol. Palubní wi-fi síť, elektrické zásuvky 230 V a USB konektory umožnují proměnit vlak v malý „trainoffice“, tedy pojízdnou kancelář.

Bezpečnost zajišťuje moderní konstrukce dimenzovaná na srážky s nečekanými překážkami na trati, několik systémů velmi účinných brzd, nejnovější vlakový zabezpečovací systém ETCS a komunikační technologie GSM-R. K bezpečnosti cestujících patří také moderní předsuvné dveře ovládané tlačítky, která jsou centrálně zavírané a zablokované proti nečekanému otevření už před rozjezdem vlaku.

Plán nasazení nových kolejových vozidel

Nová kolejová vozidla budou na jednotlivých železničních tratích/linkách nasazována postupně. České dráhy se smluvně zavázali k zahájení provozu nových kolejových v následujících termínech:

  • od jízdního řádu 2024/2025 dojde k nasazení 16 ks DMU 120, 4 ks EMU 240 a 3 EMU 160,
  • od jízdního řádu 2025/2026 dojde k nasazení 10 ks DMU 120,
  • od jízdního řádu 2026/2027 dojde k nasazení 7 ks DMU 120.

Plán nasazení nových kolejových vozidel na železničních tratích/linkách Královéhradeckého kraje naleznete v přehledné infografice v příloze.

Dále pro úplnost uvádíme v příloze přehled všech železničních tratí na území Královéhradeckého kraje, u kterých naleznete informaci, jaké typy kolejových vozidel a v jakých letech jsou smluvně stanoveny k provozování.
RegioFox
RegioPanter