Zlepšení dosahu poskytovaných informací v autobusových spojích smluvně zajišťovaných Královéhradeckým krajem

K zajištění lepší viditelnosti informací pro cestující, sedící v zadní části autobusu, jsme začátkem letních prázdnin vybavili autobusy větší délky druhou LCD obrazovkou, která je umístěna v zadní části vozidla.

Ve vnitřním elektronickém informačním systému jsou zobrazovány důležité informace pro cestující týkající se systému Veřejné dopravy Královéhradeckého kraje. Během cesty se na LCD obrazovkách zobrazuje nejen trasa daného spoje, nácestné zastávky, případné zpoždění autobusu, ale také přestupy na další návazné spoje. Na LCD obrazovkách se také průběžně přepínají informační a reklamní sdělení.

V následujícím přehledu jsou uvedeny počty vozidel, která jsou u jednotlivých smluvních autobusových dopravců vybavena dvěma LCD obrazovkami:

tabulka

V následující části popíšeme na konkrétních ukázkách obsah předávaných informací.

Co se zobrazuje na prvním snímku?

Na prvním zobrazovaném snímku se nachází takzvaná „perlová šňůra“, která zobrazuje trasu jedoucího spoje. Zcela dole v modrém pruhu je bílým písmem napsaná zastávka, ve které se spoj nachází nebo v které se naposledy nacházel. Směrem nahoru se potom nalézají názvy následujících zastávek (mnohdy zkrácené), které daný spoj obsluhuje. Cestující se tak může i za horší viditelnosti (v noci, za mlhy apod.) připravit včas na výstup na požadované zastávce. Vlevo od názvu zastávky je uvedeno číslo zóny, které je důležité hlavně při odbavení a vpravo je uveden čas odjezdu ze zastávky. U času se někdy může objevit malé červené číslo (např. +5), které znamená, že spoj má oproti schválenému jízdnímu řádu zpoždění (např. +5 minut). U konce „perlové šňůry“ se mohou nacházet údaje v tomto formátu „→ 666 Hradec Králové“, což znamená, že je možné z cílové zastávky spoje pokračovat po lince 666 dále bez přestupu do Hradce Králové.  

V horním modrém pruhu, opět bílým písmem napsané, cestující naleznou číslo linky, cílovou zastávku a také čas příjezdu do této cílové zastávky. Naopak zcela dole, vedle času a datumu, je vyhrazen prostor pro případný text s informací o určité mimořádnosti, který v řádku postupně probíhá.

první snímek
první snímek_2

Co se zobrazuje na druhém snímku?

Druhý zobrazovaný snímek slouží cestujícím, kteří během své cesty využijí přestup na další spoj. Když se blíží autobus k některému z přestupních bodů v Královéhradeckém kraji, tak se zobrazí nejbližší autobusové a vlakové spoje, které z tohoto přestupního bodu odjíždí a případně také z jakého stanoviště odjíždí. Za časem odjezdu se může objevit symbol trojúhelníku, který znamená, že přípoj je garantován čekací dobou (5 až 10 minut). Tyto informace cestujícím pomůžou nejen při samotném přestupu, ale také je mohou upozornit, že díky zpoždění je přestup ohrožen a zda je přestup systematicky garantován či nikoliv. V takovém případě je na tomto snímku uvedeno telefonní číslo 491 580 333 - informační linka pro cestujících (Call centrum IREDO), na které mohou v těchto případech cestujícímu pomoci a návazný spoj v rámci možností podržet.

Jako doplňková informace se zde zobrazuje bezbariérovost spoje, případně možnost přepravy jízdního kola. I zde se může objevit červené číslo, které značí zpoždění některého přípoje.

druhý snímek

Informační a reklamní sdělení

Na vnitřním elektronickém informační panelu naleznou cestující kromě aktuálních informací o poloze a přestupních vazbách daného spoje, také informační a reklamní sdělení, které zahrnují informace o nových spojeních, tipech na výlety s Veřejnou dopravou Královéhradeckého kraje, o možnostech cenově výhodnějšího cestování při používání čipové karty a vícedenních jízdenek v integrovaném tarifu IREDO, klíčové kontakty aj.

Ukázky informačních a reklamních sdělení:

reklama_1
reklama_2
tabulka