Ohlédnutí za rokem 2023

Rok 2023 byl druhým rokem, ve kterém byla na tratích Královéhradeckého kraje regionální drážní osobní doprava provozována podle nových smluv o veřejných službách uzavřených Královéhradeckým krajem s dopravci České dráhy a GW Train Regio.

Ve veřejné linkové autobusové dopravě se jednalo o třetí rok provozu podle smluv o veřejných službách uzavřených Královéhradeckým krajem s autobusovými dopravci. Královéhradecký kraj má uzavřeny smlouvy o veřejných službách v 8 provozních oblastech s následujícím rozdělením:

tabulka

Pro zajištění provozu vybraných spojů na lince 540 Praha – Jičín – Nová Paka – Vrchlabí měl Královéhradecký kraj uzavřenou smlouvu o veřejných službách s dopravcem KAD Vrchlabí.

Menší část dopravních výkonů ve veřejné linkové autobusové dopravě byla smluvně zajištěna také městy Náchod a Rychnov nad Kněžnou.

Zároveň nad rámec smluvního zajištění Královéhradeckého kraje byly dopravní výkony ve veřejné linkové i drážní dopravě po území Královéhradeckého kraje zajišťovány Pardubickým, Libereckým a Středočeským krajem, a to na základě mezikrajských smluv o vzájemné spolupráci krajů.

V průběhu loňského roku byly autobusové a vlakové spoje Veřejné dopravy Královéhradeckého kraje využívány nejen k přepravě žáků a studentů do škol, pracujících do zaměstnání, k lékaři a na úřady, ale taktéž k cestování ve volném čase, za kulturou, zábavou a na turisticky atraktivní místa v kraji.

V následujících části přinášíme vyhodnocení základních statistických a ekonomických údajů smluvního zajištění Veřejné dopravy Královéhradeckého kraje v roce 2023.

Veřejná linková autobusová doprava

V roce 2023 byl na území Královéhradeckého kraje (dále jen „KHK“) skutečný rozsah realizovaných dopravních výkonů celkem 19 378 642 km. Z toho prostřednictvím smluv o veřejných službách s autobusovými dopravci bylo na jeho území realizováno celkem 18 002 136 km, město Náchod zajistilo 40 758 km a město Rychnov nad Kněžnou 11 205 km. Sousední kraje zajišťovaly na území KHK následující rozsah dopravních výkonů:
  • Pardubický kraj – 570 774 km,
  • Liberecký kraj – 501 682 km,
  • Středočeský kraj - 252 087 km.

Na níže uvedeném grafu jsou zobrazeny podíly skutečně realizovaných výkonů ve veřejné linkové autobusové dopravě (dále jen „VLAD“) na území KHK, a to podle jednotlivých smluvních vztahů.

skutečně realizované výkony VLAD

V souvislosti s uzavírkami na silniční sítí bylo ujeto 256 562 km.

Nejvíce dopravních výkonů z oblastí, které jsou smluvně zajišťovány KHK, se realizovalo v oblasti Novoměstsko (3 400 111 km) a Náchodsko (2 652 372 km). Nejmenší rozsah dopravních výkonů byl realizován v oblasti Královédvorsko (1 384 156 km). V uváděném kilometrickém rozsahu jsou také zahrnuty dopravní výkony, které KHK zajistil na území sousedních krajů, a to na základě objednávky těchto krajů.

Zajímavostí je informace o průměrném počtu denně objednaných spojů ve VLAD. KHK objednal v rámci svého smluvního zajištění na svém území v období školního vyučování 3 059 spojů v pracovní den, 735 spojů v sobotu a 724 spojů v neděli. V období prázdnin bylo objednáno méně spojů v pracovní den, a to 2 712 spojů, zatímco o víkendu bylo objednáno spojů více, a to v sobotu 793 spojů a v neděli 782 spojů.

Sousední kraje objednaly na území KHK v období školního vyučování 486 spojů v pracovní den, 83 spojů v sobotu a 91 spojů v neděli. V období prázdnin bylo objednaných 443 spojů v pracovní den, v sobotu 103 spojů a v neděli 109 spojů.

Vetší počet objednaných autobusových spojů o víkendu v období prázdnin je způsoben provozem turistických linek, které jsou mezi cestujícími velmi oblíbené.

Na níže uvedeném grafu jsou uvedeny informace o průměrném počtu denně objednaných spojů na území KHK.

počty spojů VLAD

Zajišťování provozu Veřejné dopravy Královéhradeckého kraje stojí nemalé finanční prostředky. S ohledem na skutečnost, že dotace poskytnutá z rozpočtu KHK na dopravní obslužnost je rozdílem mezi celkovými náklady a výnosy tržeb z jízdného, je příjem z jízdného rozhodujícím prvkem ovlivňující celkovou výši vynakládaných finančních prostředků na veřejnou dopravu z rozpočtu kraje. V následující části je shrnuto, jaká výše nákladů, výnosů z jízdného a kompenzace (resp. ztráta) byla spojena se zajištěním VLAD na území KHK.

Celkové náklady na provoz autobusových spojů na území KHK byly ve výši 847,167 mil. Kč, což odpovídá průměrné jednotkové nákladové ceně dopravního výkonu 43,72 Kč/km.

Náklady za dopravní výkony po území KHK, který vycházely ze smluv o veřejných službách uzavřených KHK byly ve výši 790,757 mil. Kč.

Náklady za dopravní výkony po území KHK uskutečněné pomocí sousedních krajů byly následující:

  • Pardubickým krajem 23,23 mil. Kč,
  • Libereckým krajem 20,23 mil. Kč,
  • Středočeským krajem 12,95 mil. Kč.

Celkové výnosy z jízdného za skutečně realizované dopravní výkony na území KHK činily 313,443 mil. Kč, což odpovídá průměrné jednotkové výši výnosů 16,17 Kč/km. Výnosy z jízdného pokrývaly přibližně 37 % celkových nákladů.

Z celkových výnosů z jízdného byly výnosy z dopravních výkonů smluvně realizovaných po území KHK ve výši 286,46 mil. Kč.

Výnosy z jízdného z uskutečněných dopravních výkonů realizovaných po území KHK sousedními kraji byly následující:

  • v objednávce Pardubického kraje ve výši 10,73 mil. Kč,
  • v objednávce Libereckého kraje 10,85 mil. Kč, 
  • v objednávce Středočeského kraje 5,42 mil. Kč.

Celková kompenzace (resp. ztráta) na území KHK činila 533,92 mil. Kč, což odpovídá průměrné jednotkové výši 27,54 Kč/km. Z toho ztráta za dopravní výkony smluvně zajišťované KHK po jeho území byla téměř 504,75 mil. Kč.

Zároveň KHK uhradil za uskutečněné dopravní výkony po jeho území sousedním krajům kompenzaci:

  • Pardubickému kraji 12,49 mil. Kč,
  • Libereckému kraji 9,16 mil. Kč,
  • Středočeskému kraji 7,52 mil. Kč.

Na níže uvedeném grafu je zobrazen podíl celkové kompenzace za skutečně realizované dopravní výkony ve VLAD na území KHK.

tabulka

Veřejná drážní osobní doprava

V roce 2023 byl skutečný rozsah realizovaných dopravních výkonů na území KHK ve výši 5 804 632 vlkm. Jednalo se o dopravní výkony, které byly uskutečněny vlaky regionální dopravy (tj. vlaky kategorie Os a Sp). Z celkového počtu dopravních výkonů smluvně zajišťovaných KHK bylo uskutečněno na jeho území 5 031 504 vlkm.

Na území KHK byly realizované dopravní výkony, které byly smluvně zajišťovány prostřednictvím sousedních krajů a to:

  • 258 518 vlkm Pardubickým krajem,
  • 185 416 vlkm Libereckým krajem, 
  • 329 194 vlkm Středočeským krajem.

Podíl dopravních výkonů u drážních dopravců, kteří mají uzavřenou smlouvu s Královéhradeckým kraje byl následující:

  • 99,6 % výkonů u dopravce České dráhy a.s., tj. celkem 5 842 536 vlkm,
  • 0,4 % výkonů u dopravce GW Train Regio a.s., tj. celkem 26 010 vlkm.

Na níže uvedeném grafu jsou zobrazeny podíly skutečně realizovaných výkonů ve veřejné drážní osobní dopravě (dále jen „VDOD“) na území KHK, a to podle jednotlivých smluvních stran.

tabulka

Průměrně KHK objednal na svém území v období školního vyučování 537 spojů v pracovní den, 381 spojů v sobotu a 376 spojů v neděli. V období prázdnin bylo objednáno v pracovní den 541 spojů, v sobotu 427 spojů a v neděli 419 spojů.

Liberecký, Středočeský a Pardubický kraj průměrně zajistili na území KHK v období školního vyučování 194 spojů v pracovní den, 159 spojů v sobotu a 158 spojů v neděli. V období prázdnin bylo objednaných 192 spojů v pracovní den, v sobotu 165 spojů a v neděli 163 spojů. Vyšší počet objednaných spojů o víkendu v období prázdnin je způsobeno převážně provozem vlaků, které jedou v období turistické sezóny.

Na níže uvedeném grafu je zobrazený průměrný počet objednaných spojů na území KHK.

počty spojů VDOD

V následující části uvádíme ekonomické zhodnocení provozu na území KHK. 

Celková kompenzace (resp. ztráta) za uskutečněné dopravní výkony na území KHK byla ve výši 747,76 mil. Kč.

Z toho kompenzace za výkony smluvně zajišťované KHK po jeho území byla téměř 652,74 mil. Kč.

KHK uhradil sousedním krajům za uskutečněné dopravní výkony po jeho území kompenzaci cca 95 mil. Kč a to s následujícím rozdělením:

  • Pardubickému kraji 30,82 mil. Kč,
  • Libereckému kraji 28,2 mil. Kč,
  • Středočeskému kraji 36 mil. Kč.

Na základě ročního finančního vyúčtování dle smluvních podmínek o veřejných službách uzavřených KHK s dopravci České dráhy a GW Train Regio činily skutečné výnosy 204,161 mil. Kč.  Z tohoto u dopravce ČD a.s. cca 203,552 mil. Kč a u dopravce GW Train Regio ve výši cca 0,609 mil. Kč.

Výnosy z jízdného pokrývaly necelých 20 % skutečných nákladů.

KHK má s drážními dopravci uzavřené smlouvy o veřejných službách, které mají sdílené riziko/příležitost s časovým vývojem výnosů z jízdného. V roce 2023 došlo k navýšení skutečných výnosů z jízdného, než bylo počítáno ve výchozích finančních modelech. Tento pozitivní stav vedl k tomu, že KHK obdržel dopravce České dráhy návratek ve výši 24,09 mil. Kč a 0,63 mil. Kč od GW Train Regio a.s.

Na níže uvedeném grafu je zobrazen podíl celkové kompenzace za skutečně realizovaných výkonů ve VDOD na území KHK.

kompenzace VDOD

Skutečná výše výnosů vyplývající z ročního vyúčtování smluv o veřejných službách uzavřených KHK s dopravci ČD a GW Train Regio a.s. byla ve výši 204,161 mil. Kč. Z tohoto byla skutečná výše výnosů z jízdného u dopravce ČD a.s. 203,552 mil. Kč a u dopravce GW Train Regio a.s. 0,609 mil. Kč.

Výnosy z jízdného pokrývaly necelých 20 % skutečných nákladů.

KHK má s drážními dopravci uzavřené smlouvy o veřejných službách, které mají sdílené riziko/příležitost s časovým vývojem výnosů z jízdného. V roce 2023 došlo k navýšení skutečných výnosů z jízdného, než bylo počítáno ve finančním modelu. Tato skutečnost vedla k tomu, že KHK obdržel dopravce České dráhy návratek ve výši 24,09 mil. Kč a 0,63 mil. Kč od GW Train Regio a.s.